Firmele si specialistii in marketing au folosit intotdeauna instrumente de marketing pentru promovarea produselor si serviciilor, dar termenul: „mix de marketing” a fost inventat la mijlocul secolului al XX-lea.
Un mix de marketing reprezinta toate elementele de marketing utilizate de catre o companie pentru a vinde produse sau servicii clientilor sai tinta.
Identificarea si aranjarea acestor componente ale mixului de marketing permite unei firme sa ia decizii de marketing profitabile din toate punctele de vedere. Elementele mixului de marketing al unei firme ajuta afacerea cu:
- Dezvoltarea punctelor forte si limitarea impactului punctelor slabe.
- Cresterea competitivitatii si adaptabilitatii.
- Imbunatatirea colaborarii profitabile intre departamente si parteneri.
Inca din 1950, elementele mixului de marketing au suferit diverse transformari ca raspuns la evolutia tehnologiei.
Ce este mixul de marketing si cum iti ajuta afacerea sa creasca?
Mixul de marketing al unei afaceri consta in multitudinea de elemente care pot fi controlate de catre o afacere pentru a convinge consumatorii sa achizitioneze produsele sau serviciile afacerii respective.
O definitie pentru mixul de marketing oferita de Philip Kotler este: „un set de instrumente pe care o companie le poate utiliza pentru atingerea obiectivelor de marketing in randul grupului tinta targetat”.
Acestea fiind spuse, hai sa vedem care sunt componentele mixului de marketing si cum sunt catalogate aceste elemente.
Cei 4P ai mixului de marketing:
Inca din 1960, mixul de marketing a fost asociat cu cei 4P: Pret, Produs, Promotie si Plasament (loc).
- Pret – costul achizitionarii unui produs. Pretul depinde de valoarea produsului perceputa de client si aceasta valoare perceputa de clientul final poate schimba dramatic strategia de marketing. Un pret mai mic face un produs accesibil mai multor clienti, in timp ce un pret mai mare atrage clientii care cauta produse sau servicii exclusive. Oricum ar fi, pretul trebuie sa fie mai mare decat costul de productie, astfel incat afacerea sa obtina profit.
- Produs – ce se vinde. Specialistii in marketing trebuie sa ia in considerare ciclul de viata al produsului pentru a face fata oricaror provocari care pot aparea odata ce este in mainile consumatorilor.
- Promovare – publicitate, marketing direct, reclame TV, reclame pe Internet, panouri publicitare si chiar reclamele plasate pe taxiuri sunt diferite tipuri de promovare. In aceasta categorie sunt incluse, de asemenea, relatiile publice (PR), cum ar fi distribuirea de comunicate de presa sau diferitele strategii de Content Marketing. Campaniile de promovare cuprind ceea ce este comunicat, cui este comunicat, modul in care este atins publicul si cat de des se intampla promovarea.
- Plasament (loc) – orice locatie fizica in care clientul poate utiliza, accesa sau achizitiona un produs sau serviciu pe care il comercializeaza afacerea ta. In acest element sunt incluse centre de distributie, transport, depozitare, inventar si francize.
Cei 7P ai mixului de marketing:
Uneori cei 4P ai mixului de marketing sunt extinsi pentru a include cei 7P. Cei 7P includ dovezi fizice, oameni si procese.
- Dovezi fizice – orice lucru tangibil legat de un produs sau de mediul fizic in care are loc un serviciu. Aceste dovezi pot include ambalarea produsului, chitante de livrare sau aspectul unui magazin fizic.
- Oameni – angajati, inclusiv cei care interactioneaza direct cu clientii (cum ar fi oamenii din departamentele de vanzari, customer service sau persoanele care livreaza).
- Procese – orice lucru din cadrul organizatiei care are un impact asupra modului in care un produs sau un serviciu este manipulat de catre angajati si livrat consumatorilor finali.
Ce este mixul de marketing digital al unei firme?
Un mix de marketing digital reprezinta modul in care o companie isi atinge obiectivele de marketing folosind tehnologiile digitale.
Pe masura ce numarul afacerilor online a crescut in mod constant, instrumentele de marketing digital au devenit si mai importante pentru toate tipurile de afaceri.
Un mix de marketing digital urmeaza aceleasi principii ca un mix de marketing traditional. Cu toate acestea, elementele mixului de marketing sunt adaptate modului in care Internetul influenteaza noile tehnologii si comportamentul consumatorilor.
Cum identificam mixul de marketing?
O afacere care isi propune sa atraga timpuri vanzari si sa-si construiasca o baza de clienti, trebuie sa inceapa prin identificarea mixului de marketing.
Primul pas in acest proces este identificarea clientului tau tinta.
Odata ce stii cine este clientul final al afacerii, poti incepe sa intelegi relatia clientilor ideali cu afacerea ta.
Pentru a intelege aceasta relatie poti incepe de la urmatoarele intrebari:
- Ce probleme are clientul tinta?
- Ce impiedica rezolvarea acestor probleme?
- Cum adreseaza produsul sau serviciul tau nevoile / problemele potentialilor clienti?
- Ce il motiveaza pe clientul tinta sa cumpere de la tine?
Nu uita sa identifici obiectivele pentru vanzari si crestere, dar si sa stabilesti bugetul pentru initiativele de marketing.
Apoi alege strategii de marketing care te pot ajuta sa iti atingi publicul tinta si obiectivele stabilite.
Lucrand cu elementele mixului de marketing al unei afaceri, vei putea crea o strategie care sa te ajute sa ajungi in mod eficient la consumatori, sa generezi vanzari si sa-ti dezvolti afacerea.
Punctele slabe ale mixului de marketing:
Cei 4P ai mixului de marketing au o serie de puncte slabe prin simplu fapt ca omit sau nu evidentiaza suficient anumite activitati importante de marketing.
O astfel de problema cheie este faptul ca cei 4P ai mixului de marketing se concentreaza pe viziunea vanzatorului asupra pietei.
Principala preocupare a mixului de marketing ar trebui sa fie opinia cumparatorilor.
Elemente vitale in mixul de marketing:
- Clientii doresc sa cumpere produse sau servicii care ofera o solutie la problemele lor sau o anumita valoare.
- Clientii doresc sa stie costul total al achizitionarii si utilizarii unui produs sau serviciu.
- Clientii doresc o comunicare bidirectionala cu compania care comercializeaza sau realizeaza produsul sau serviciul achizitionat.
Sper ca te-au ajutat informatiile prezentate in acest articol despre mixul de marketing si, daca ai intrebari, ne poti contacta!